Organisatiesensitiviteit

Organisatiesensitiviteit

Wat is de definitie van de competentie “organisatiesensitiviteit”?

Onderkennen van invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op andere onderdelen van de organisatie.

Prestatie-indicatoren & praktijkvoorbeelden:

  • Reageert op onuitgesproken behoefte van een klant, collega of van een andere dienst;
  • Begrijpt waarom een actie of een mededeling door anderen niet begrepen wordt en past zich aan;
  • Houdt bij het werk rekening met verschillen in bedrijfscultuur;
  • Schakelt een andere instantie of functie bij voor het oplossen van een probleem;
  • Begrijpt en gebruikt de informele kanalen van de organisatie;
  • Bekijkt het probleem vanuit het standpunt van de andere functie;
  • Waarschuwt voor consequenties buiten het eigen functiegebied;
  • Is op de hoogte van gebeurtenissen in andere delen van de organisatie en houdt daar rekening mee;

Gerelateerde persoonlijke eigenschappen:

  • Zorgvuldig.
  • Betrouwbaar;
  • Vastberaden;
  • Toegewijd;
  • Gedisciplineerd.

Gerelateerde vaardigheden:

  • Positieve instelling;
  • Voorstellingsvermogen;
  • Diplomatie;
  • Samenwerkingsvermogen.
  • Doorzettingsvermogen;
  • Wendbaarheid.
  • Zelfvertrouwen.