Organisatiesensitiviteit
Wat is de definitie van de competentie “organisatiesensitiviteit”?
Onderkennen van invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op andere onderdelen van de organisatie.
Prestatie-indicatoren & praktijkvoorbeelden:
- Reageert op onuitgesproken behoefte van een klant, collega of van een andere dienst;
- Begrijpt waarom een actie of een mededeling door anderen niet begrepen wordt en past zich aan;
- Houdt bij het werk rekening met verschillen in bedrijfscultuur;
- Schakelt een andere instantie of functie bij voor het oplossen van een probleem;
- Begrijpt en gebruikt de informele kanalen van de organisatie;
- Bekijkt het probleem vanuit het standpunt van de andere functie;
- Waarschuwt voor consequenties buiten het eigen functiegebied;
- Is op de hoogte van gebeurtenissen in andere delen van de organisatie en houdt daar rekening mee;
Gerelateerde persoonlijke eigenschappen:
- Zorgvuldig.
- Betrouwbaar;
- Vastberaden;
- Toegewijd;
- Gedisciplineerd.
Gerelateerde vaardigheden:
- Positieve instelling;
- Voorstellingsvermogen;
- Diplomatie;
- Samenwerkingsvermogen.
- Doorzettingsvermogen;
- Wendbaarheid.
- Zelfvertrouwen.