Organisatieloyaliteit

Organisatieloyaliteit

Wat is de definitie van de competentie “organisatieloyaliteit”?

Eigen gedrag in lijn brengen met het beleid, de behoeften, de prioriteiten en de doelen van de organisatie.

Prestatie-indicatoren & praktijkvoorbeelden:

  • Houdt rekening met beleidsruimten van chef en hoger management;
  • Houdt rekening met de organisatiecultuur bij voorstellen en beslissingen;
  • Past zich aan bij de normen en waarden van de organisatie;
  • Past voorstellen aan bij de ruimte die de politiek beschikbaar heeft voor het topmanagement;
  • Verschuilt zich niet achter hogere managementniveaus of andere afdelingen;
  • Neemt zelf verantwoordelijkheid;
  • Uit positieve kritiek op de prestaties van de organisatie, zonder de organisatie af te vallen.

Gerelateerde persoonlijke eigenschappen:

  • Zorgzaam;
  • Behulpzaam;
  • Betrouwbaar;
  • Toegewijd;
  • Vastberaden;
  • Consequent;
  • Gedisciplineerd;

Gerelateerde vaardigheden:

  • Accuratesse;
  • Gevoel voor cijfers;
  • Positieve instelling;
  • Voorstellingsvermogen;
  • Punctualiteit;
  • Samenwerkingsvermogen.