Organisatieloyaliteit
Wat is de definitie van de competentie “organisatieloyaliteit”?
Eigen gedrag in lijn brengen met het beleid, de behoeften, de prioriteiten en de doelen van de organisatie.
Prestatie-indicatoren & praktijkvoorbeelden:
- Houdt rekening met beleidsruimten van chef en hoger management;
- Houdt rekening met de organisatiecultuur bij voorstellen en beslissingen;
- Past zich aan bij de normen en waarden van de organisatie;
- Past voorstellen aan bij de ruimte die de politiek beschikbaar heeft voor het topmanagement;
- Verschuilt zich niet achter hogere managementniveaus of andere afdelingen;
- Neemt zelf verantwoordelijkheid;
- Uit positieve kritiek op de prestaties van de organisatie, zonder de organisatie af te vallen.
Gerelateerde persoonlijke eigenschappen:
- Zorgzaam;
- Behulpzaam;
- Betrouwbaar;
- Toegewijd;
- Vastberaden;
- Consequent;
- Gedisciplineerd;
Gerelateerde vaardigheden:
- Accuratesse;
- Gevoel voor cijfers;
- Positieve instelling;
- Voorstellingsvermogen;
- Punctualiteit;
- Samenwerkingsvermogen.