Klantgerichtheid of klantvriendelijkheid
Wat is de definitie van de competentie “klantgerichtheid” of “klantvriendelijkheid”?
Een definitie voor de competentie klantgerichtheid is het prioriteit geven aan de tevredenheid van klanten, collega’s, en aan het verlenen van service of hulp en daarnaar handelen.
Het onderzoeken van wensen en behoeften van stakeholders (klant, afnemer, gebruiker), en hiernaar handelen.
Prestatie-indicatoren & praktijkvoorbeelden:
- Het belang van stakeholders als uitgangspunt nemen;
- Is actief bezig met inventariseren van wensen en behoeften van de stakeholders;
- Toont respect voor de stakeholders;
- Voorziet stakeholders van juiste informatie;
- Zet stakeholder voorop en geeft deze gevoel dat ze belangrijk zijn;
- Speelt in op veranderde vraag van stakeholders.
Gerelateerde persoonlijke eigenschappen:
- Behulpzaam;
- Belangstellend;
- Inlevingsvermogen;
- Oplettend;
- Spontaan;
- Ziet samenhang.
Gerelateerde vaardigheden:
- Communicatieve vaardigheden;
- Gevoel voor detail;
- Luistervaardigheden;
- Praktische instelling.